Äitiysliikunta

Liikuntaa suositellaan nykytutkimusten valossa lämpimästi raskaana oleville sekä synnyttäneille äideille. Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia muun muassa sydän ja verenkiertoelimistön kuntoon, aineenvaihdunnallisten sairauksien kuten raskausdiabeteksen puhkeamisen ehkäisyssä sekä masennuksen ennaltaehkäisyssä raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Lisäksi raskausajan liikunnalla on positiivisia vaikutuksia synnytykseen sekä synnytyksestä palautumiseen. Äitiysajan liikuntaa voi harrastaa monin eri tavoin ja liikunnan muoto riippuu äidin voinnista ja raskauden etenemisestä sekä äidin omista mielenkiinnon kohteista.

Synnytyksen jälkeen kannattaa lähteä liikkeelle mielummin rauhallisemmin kuin suinpäin ja kovaa. Liikunnan aloittamisen sopiva ajankohta raskauden ja synnytyksen jälkeen on hyvin yksilöllistä. Tähän vaikuttavat muun muassa raskausaika, synnytyksen kulku, synnytyksestä kuntoutuminen sekä äidin omat voimavarat.  

Ensimmäisen kahden kuukauden aikana synnytyksestä naisen kehossa tapahtuu huomattava määrä palautumista niin hormonaalisella kuin kudostasolla. Esimerkiksi suorien vatsalihasten erkauman tilannetta kannattaa arvioida vasta tämän jälkeen. Lantionpohjalla voi mennä synnytyksestä palautumiseen jopa

vuosi, mutta liikunta kannattaa ehdottomasti aloittaa jo huomattavasti aiemmin, kunhan liikkumisen suhteuttaa lantionpohjan toimintakunnolle sopivaksi. 


Hyppyjä sisältävät liikuntalajit tai juoksu kannattaa aloittaa maltilla erityisesti, jos et ole varma lantionpohjan toimintakunnosta tai huomaat arjessasi tai liikkuessasi lantionpohjan oireilua kuten paineen tunnetta tai karkailua. Matalatehoiset hengitys- ja lantionpohjaa aktivoivat harjoitukset kannattaa aloittaa jo raskausaikana ja jatkaa heti synnytyksen jälkeen.

Raskauden aikaisesta ja synnytyksen jälkeisestä liikunnasta ja sopivista tavoista aloittaa tai jatkaa liikuntaharrastusta kannattaa tiedustella ohjeita fysioterapeutilta.

 
Playful and Fitness_edited.jpg
 

IlonSylin Äitiysliikuntaryhmät

IlonSylin äitiysliikuntaryhmissä voit harjoitella tavoitteellisesti ja turvallisesti naisten terveyteen sekä raskaudenajan ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksessa. 

Ilmoittaudu ryhmiin täältä

OdottavaÄiti fysioryhmä

Äitiysfysioterapeutin ohjaama pienryhmä odottaville äideille. 

Fysioryhmästä odottaja saa äitiysfysioterapeutin tuen aktiiviseen ja hyvinvoivaan odotukseen sekä työkaluja tulevaan synnytykseen ja synnytyksestä palautumiseen. 

Sisältää:

Äitiysfysioterapian ensikäynnin (75min.) 

Pienryhmätapaamiset (7x60min.) 

Etäseurannan (30min.)

Yksilölliset kotiharjoitteluohjeet

Seuraava OdottavaÄiti fysioryhmä: 

Tiistaisin 18.10.-29.11.2022 klo 16.45-17.45, Kulttuuritalo Valve tanssisali 2.

Yhteensä 7x60min. 

PalautuvaÄiti fysioryhmä

Äitiysfysioterapeutin ohjaama pienryhmä hiljattain synnyttäneille äideille.

Fysioryhmästä äiti saa äitiysfysioterapeutin tuen sekä työkaluja raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen.

Sisältää:

Äitiysfysioterapian ensikäynnin (75min) 

Pienryhmätapaamiset vauvan kanssa (7x45min.) 

Etäseurannan (30min.)

Yksilölliset kotiharjoitteluohjeet

Seuraava PalautuvaÄiti fysioryhmä Oulussa:

Keväällä 2023

ÄitiVauvaPilates

Äidin ihana pilateshetki vauvan kanssa! 

Äitiysfysioterapeutin ohjaaman pilatesarjoittelun tavoitteena on edistää äidin raskauden ja synnytyksen jälkeistä palautumista. Liikkeet tehdään huolellisesti ja lempeän tehokkaasti, ja vauvaakin huomioidaan harjoittelun aikana. Sopii parhaiten hiljattain synnyttäneille äideille sekä vauvoille, jotka pysyvät liikkeissään vielä paikallaan. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita.

Seuraava ÄitiVauvaPilates Kempeleessä:

Maanantaisin 17.10.-5.12.2022 (ei 31.10) Kempeleen nuorisoseuran talo. 

Yhteensä 7x45min.

Seuraava ÄitiVauvaPilates Oulussa:

Keskiviikkoisin 19.10.-30.11.2022 klo 10.30-11.15, Kulttuuritalo Valve tanssisali 1.

Yhteensä 7x45min.

RaskausPilates

Tulevan äidin oma ihana pilateshetki.

Äitiysfysioterapeutin ohjaamassa pilatesharjoittelussa huomioidaan raskausajan erityispiirteet ja sen tuomat muutokset äidin kehossa. Tavoitteena on lisätä odottajan vartalon ryhdikkyyttä, tuoda lempeää liikettä lantion seudulle ja selkärankaan sekä edistää hengitystä ja rentoutumista. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita. 

Seuraava RaskausPilates Oulussa:

Keväällä 2023

ÄitiVauvaJumppa

Äidin ja vauvan yhteinen iloinen jumppahetki! 

ÄitiVauvaJumpassa tehdään monipuolisesti erilaisia lihaskuntoa ja liikkuvuutta sekä keskikehon tukea kehittäviä harjoitteita äidin synnytyksestä palautuminen huomioon ottaen. Vauva pääsee myös äidin kanssa harjoittelemaan, välillä sylissä ja välillä lattialla touhuten. Ryhmä sopii äideille, joiden synnytyksestä on kulunut vähintään 2kk. 

Seuraava ÄitiVauvaJumppa Oulussa:

Tiistaisin 18.10.-29.11.2022 klo 15.45-16.30, Kulttuuritalo Valve tanssisali 2.

Yhteensä 7x45min. 

ÄitiVauvaTanssi

Äidin ja vauvan yhteinen iloinen tanssihetki!  

ÄitiVauvaTanssissa tanssitaan erilaisten musiikillisten teemojen ja tarinoiden tahtiin. Äitiystanssinohjaajan ohjaama tanssituokio vahvistaa vuorovaikutusta äidin ja vauvan välillä, tukee vauvan sensomotorista kehitystä sekä tuo aktiivista liikettä äidin keholle. Sopii parhaiten vauvoille, jotka osaavat jo kannatella päätään. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita.

Seuraava ÄitiVauvaTanssi Oulussa:

Keskiviikkoisin 19.10.-30.11.2022 klo 9.45-10.15, Kulttuuritalo Valve tanssisali 1.

Yhteensä 7x30min. 

ÄitiTaaperoTanssi

Äidin ja taaperon yhteinen ihana tanssihetki!

ÄitiTaaperoTanssissa liikutaan erilaisten musiikillisten rytmien ja tarinoiden tahdissa. Tanssihetki on iloista vuorovaikutusta taaperon ja äidin välillä sekä myös muiden ryhmäläisten kanssa. Välillä taapero tanssii äidin sylissä, välillä taas liikutaan seisten. Soveltuu pienille lapsille, jotka osaavat jo kannatella itseään seisoma-asennossa, kävelytaito ei ole välttämätön. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita. 

Seuraava ÄitiTaaperoTanssi Oulussa:

Keskiviikkoisin 19.10.-30.11.2022 klo 11.30-12, Kulttuuritalo Valve tanssisali 1.

Yhteensä 7x30min. 

  NaistenPilates

Naisten terveyteen erikoistuneen fysioterapeutin ohjaama, kaikenikäisille naisille suunnattu alkeistason pilatesryhmä, joka ottaa harjoittelussa huomioon naisen anatomian ja erityispiirteet. NaistenPilateksessa harjoittelu keskittyy keskivartalon ja lantionpohjan toiminnallisuuden parantamiseen pilateksen tekniikoin. Harjoittelussa huomioidaan olennaisesti myös hengitys sekä kehon tukirakenteiden liikkuvuus. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita.

Seuraava NaistenPilates Oulussa:

Keväällä 2023