Äitiysliikunta

Liikuntaa suositellaan nykytutkimusten valossa lämpimästi raskaana oleville sekä synnyttäneille äideille. Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia muun muassa sydän ja verenkiertoelimistön kuntoon, aineenvaihdunnallisten sairauksien kuten raskausdiabeteksen puhkeamisen ehkäisyssä sekä masennuksen ennaltaehkäisyssä raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Lisäksi raskausajan liikunnalla on positiivisia vaikutuksia synnytykseen sekä synnytyksestä palautumiseen. Äitiysajan liikuntaa voi harrastaa monin eri tavoin ja liikunnan muoto riippuu äidin voinnista ja raskauden etenemisestä sekä äidin omista mielenkiinnon kohteista.


Synnytyksen jälkeen kannattaa lähteä liikkeelle mielummin varovaisemmin kuin suinpäin ja kovaa. Liikunnan aloittamisen sopiva ajankohta raskauden ja synnytyksen jälkeen on hyvin yksilöllistä. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana synnytyksestä naisen kehossa tapahtuu huomattava määrä palautumista niin hormonaalisella kuin kudostasolla. Esimerkiksi suorien vatsalihasten erkauman tilannetta kannattaa arvioida vasta tämän jälkeen. Lantionpohjalla voi mennä synnytyksestä palautumiseen jopa 6-12 kuukautta, mutta liikunta kannattaa ehdottomasti aloittaa jo aiemmin, kunhan liikkumisen suhteuttaa lantionpohjan toimintakunnolle sopivaksi. Kannattaa välttää voimakkaita lantionpohjaan kohdistuvia kuormituksia, kuten hyppiviä liikkeitä tai juoksua, jos et ole varma lantionpohjan toimintakunnosta. Matalatehoiset hengitys- ja lantionpohjaa aktivoivat harjoitukset kannattaa aloittaa jo raskausaikana ja jatkaa heti synnytyksen jälkeen.

Raskauden aikaisesta ja synnytyksen jälkeisestä liikunnasta ja sopivista tavoista aloittaa tai jatkaa liikuntaharrastusta kannattaa tiedustella ohjeita fysioterapeutilta.

 
Playful and Fitness_edited.jpg
 

IlonSylin Äitiysliikuntaryhmät

IlonSylin äitiysliikuntaryhmissä voit harjoitella tavoitteellisesti ja turvallisesti naisten terveyteen sekä raskaudenajan ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksessa. 

Voit ilmoittautua ryhmiin täältä.

OdottavaÄiti fysioryhmä

Äitiysfysioterapeutin ohjaama pienryhmä odottaville äideille. Fysioryhmästä odottaja saa äitiysfysioterapeutin tuen aktiiviseen ja hyvinvoivaan odotukseen sekä työkaluja tulevaan synnytykseen ja synnytyksestä palautumiseen. 

Sisältää äitiysfysioterapeutin kotikäynnin (60min.), ryhmätapaamiset (6x60min.), etäseurannan (30min.) sekä yksilölliset kotiharjoitteluohjeet.

Seuraava OdottavaÄiti fysioryhmä Oulussa:

Tiistaisin 3.5.2022 alkaen klo 17-18 Oulun Kiropraktiikka & Fysioterapiakeskuksen tiloissa (Ratakatu 9). Kokoontumiskerrat ovat 3.5, 10.5, 17.5, 31.5, 7.6. ja 14.6. Yhteensä 6 kertaa. Varaa aika äitiysfysioterapeutin kotikäynnille ennen ryhmän alkamista IlonSylin ajanvarauksen kautta. ​

PalautuvaÄiti fysioryhmä

Äitiysfysioterapeutin ohjaama pienryhmä hiljattain synnyttäneille äideille. Fysioryhmästä äiti saa äitiysfysioterapeutin tuen sekä työkaluja raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen.

Sisältää äitiysfysioterapian ensikäynnin kotikäyntinä (75min), ryhmätapaamiset vauvan kanssa (6x45min.), etäseurannan (30min.) sekä yksilölliset kotiharjoitteluohjeet.

Seuraava PalautuvaÄiti fysioryhmä Oulussa syksyllä 2022

ÄitiVauvaPilates

Äidin ihana pilateshetki vauvan kanssa. Äitiysfysioterapeutin ohjaaman pilatesarjoittelun tavoitteena on edistää äidin raskauden ja synnytyksen jälkeistä palautumista. Liikkeet tehdään huolellisesti ja lempeän tehokkaasti, ja vauvaakin huomioidaan harjoittelun aikana. Sopii parhaiten hiljattain synnyttäneille äideille ja vauvoille, jotka pysyvät liikkeissään vielä paikallaan. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita.

Seuraava ÄitiVauvaPilates Oulussa:

Keskiviikkoisin 4.5.-8.6.2022 klo 10.30-11.15 Kulttuuritalo Valveen tanssisali 1. Yhteensä 6x45min.

Seuraava ÄitiVauvaPilates Kempeleessä syksyllä 2022

RaskausPilates

Tulevan äidin oma ihana pilateshetki. Äitiysfysioterapeutin ohjaamassa pilatesharjoittelussa huomioidaan raskausajan erityispiirteet ja sen tuomat muutokset äidin kehossa. Tavoitteena on lisätä odottajan vartalon ryhdikkyyttä, tuoda lempeää liikettä lantion seudulle ja selkärankaan sekä edistää hengitystä ja rentoutumista. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita. 

Seuraava RaskausPilates Oulussa syksyllä 2022

ÄitiVauvaJumppa

 ÄitiVauvaJumppa on äidin ja vauvan iloinen jumppahetki, jossa tehdään monipuolisesti erilaisia lihaskuntoa ja liikkuvuutta sekä keskikehon tukea kehittäviä harjoitteita äidin synnytyksestä palautuminen huomioon ottaen. Vauva pääsee myös äidin kanssa harjoittelemaan, välillä sylissä ja välillä lattialla touhuten. Ryhmä sopii äideille, joiden synnytyksestä on kulunut vähintään 2kk. 

Seuraava ÄitiVauvaJumppa Oulussa:

Maanantaisin 9.5.-13.6.2022 klo 10.30-11.15 Kulttuuritalo Valveen tanssisali 1. Yhteensä 6x45min. 

ÄitiVauvaTanssi

Äidin ja vauvan yhteinen iloinen tanssihetki, jossa tanssitaan erilaisten musiikillisten teemojen ja tarinoiden tahtiin. Äitiystanssinohjaajan ohjaama tanssituokio vahvistaa vuorovaikutusta äidin ja vauvan välillä, tukee vauvan sensomotorista kehitystä sekä tuo aktiivista liikettä äidin keholle. Sopii parhaiten vauvoille, jotka osaavat jo kannatella päätään. Aiempaa tanssikokemusta ei tarvita.

Seuraava ÄitiVauvaTanssi Oulussa:

Keskiviikkoisin 4.5.-8.6.2022 klo 11.30-12 Kulttuuritalo Valveen tanssisali 1. Yhteensä 6x30min.

Seuraava ÄitiVauvaTanssi Kempeleessä syksyllä 2022

  NaistenPilates

Naisten terveyteen erikoistuneen fysioterapeutin ohjaama, kaikenikäisille naisille suunnattu alkeistason pilatesryhmä, joka ottaa harjoittelussa huomioon naisen anatomian ja erityispiirteet. NaistenPilateksessa harjoittelu keskittyy keskivartalon ja lantionpohjan toiminnallisuuden parantamiseen pilateksen tekniikoin. Harjoittelussa huomioidaan olennaisesti myös hengitys sekä kehon tukirakenteiden liikkuvuus. NaistenPilateksen lempeä ja rauhallinen liikeharjoittelu soveltuu erinomaisesti alaselkävaivoista sekä lantionpohjan toimintahäiriöistä kuntoutuville. Ryhmä soveltuu erityisesti myös naisille, joilla on takana synnytys joko hiljattain tai jo pidempi aika sitten. Aiempaa pilateskokemusta ei tarvita.

Seuraava NaistenPilates Oulussa:

Tiistaisin 3.5.-14.6. (ei kokoontumista 24.5.) klo 18.15-19.15 Oulun Kiropraktiikka ja Fysioterapiakeskuksen tiloissa (Ratakatu 9). Yhteensä 6x60min.